Topbanner

Flyvende i 25 år

1. maj 2022 har Flemming Kok og Tom Elert, ejerne af 727 communication, drevet design- og kommunikationsbureau sammen i 25 år. HC Gruppen var første destination på rejsen, hvorefter de i 2003 drog videre mod nye eventyr på en Boeing 727.

”Jeg tænker tilbage på de 25 år med smil på læben. Det har været 25 gode år – selvfølgelig med ups and downs, men det har været en skøn rejse,” fortæller Tom Elert, Strategic Director ved 727 communication.

Flemming Kok og Tom Elert har kendt hinanden siden slutningen af 1980’erne, og historien om de to begynder ved HC Gruppen og ved deres fædre, reklamemændene Tage Kok og Harald Christensen.

Tom Elerts far, Harald Christensen, startede HC Reklame og Marketing i 1972 i Odder. I midten af 1980’erne møder Tage Kok og Harald Christensen hinanden og starter sammen en afdeling af bureauet i Horsens. Som så ofte med familievirksomheder fatter børnene interesse. I slutningen af 1980’erne starter Tom Elert på bureauet i Odder, og Flemming Kok starter på bureauet i Horsens.

”Vores familier har kendt hinanden i lang tid og drevet god forretning sammen, og efterhånden som vi har arbejdet sammen i nogle år, bliver Tom og jeg enige om, at det også er en spændende mulighed for os,” fortæller Flemming Kok, Managing Director ved 727 communication, og tilføjer, at de to kolleger formelt bliver ejere af bureauet i Odder 1. maj 1997.

Det er så yndigt at følges ad

25 år er der gået, siden Tom Elert og Flemming Kok sprang ud i tilværelsen som design- og kommunikationsbureauejere. Til spørgsmålet om, hvordan limen er holdt ved i så mange år, er Tom Elert ikke langsom til at svare:

”Vi kan samarbejde, og vi nærer stor respekt for hinandens kompetencer. Vi giver hinanden plads og anerkender hinandens forskelligheder. Det har været en styrke og grunden til, vi passer rigtig godt sammen – fordi vi er forskellige, men har samme mål.”

Og Flemming Kok supplerer:

”Vi har haft forskellige interesser, og ikke voldsomt mange kompetencer, der har lappet ind over hinanden, så vi fandt ret hurtigt en rollefordeling, og den har vi holdt ved. Vi har hver især gjort det, vi har været bedst til, og sammenlagt har det været opskriften på vores succes som partnere.”

Vi er en Boeing 727

Efter overtagelsen af HC Gruppen i 1997 blomstrede forretningen og nye kunder og medarbejdere kom til. Men ligesom alle andre provinsbureauer dengang kæmpede de en brav kamp for at blive lagt mærke til og skille sig ud. Derfor besluttede kompagnonerne sig for at arbejde målrettet på at blive det mest synlige design- og kommunikationsbureau uden for København. 

”Vi drev en god forretning, men fordi vi oplevede, vi altid skulle forklare, hvem vi var, når vi var oppe mod anerkendte bureauer, blev vi enige om, vi skulle løse vores egen kendskabsopgave og komme på landkortet. Det gjorde vi ved at tage vores egen medicin – og også i en ekstrem grad,” fortæller Flemming Kok med et smil.

Idéen til flyvemaskinen udsprang af inspirationsrejser til udlandet og drøftelser i ledergruppen, fortæller Flemming Kok og uddyber:

”Hvis vi skulle legemliggøre det, vi beskæftiger os med, hvad kunne vi så være? Kunne vi være et tog? Kunne vi være en færge? Kunne vi være et fly? Og så ville vi helst være et fly.”

727 communication åbnede gaten til crew og passagerer den 27. oktober 2003 i Stilling. I 2007 blev 727 communication kåret til B2B Superbrand.

Digitalt mindset

Digitaliseringen rammer reklamebranchen allerede i midten af 80’erne, hvor de første desktopcomputere ankommer, og bureauerne kan begynde at lave digitale rentegninger. Lanceringen af 727 communication sker på samme tid med, at digitaliseringen for alvor tager fart, og de sociale medier er i sin spæde start.

”Vi var bevidste om, at det, der skete inden for digitalisering, skulle vi være med på. Det gav nogle nye muligheder allerede dengang, så den vogn hopper vi på med det samme og investerer ret mange penge i at få det bygget op,” fortæller Flemming Kok.

Blandt andet ansætter bureauet en række specialister, der kan bringe kunderne på internettet, og arrangerer kundeseminarer om digitalisering med titlen ”Kan man fange fisk på internettet?”.

”Vi har altid haft et digitalt mindset. Igennem tiden har vi købt flere digitale bureauer, og det er nu kulmineret med investeringen i Klean i 2013, som vi i dag er medejere af,” fortæller Tom Elert.

I dag beskæftiger Klean og 727 communication tilsammen 65 specialister, der arbejder med design, kommunikation, strategi, marketing og teknologi.

Klean og 727 communication er på vej ind i en ny fase af deres samarbejde, og ifølge Tom Elert forener Klean Group det bedste fra IT med det bedste fra design- og kommunikationsbranchen, og det bliver en eksplosiv cocktail – på den gode måde, understreger han:

”Klean og 727 i tæt samarbejde, tænker jeg, kan blive en hjertestarter, der kan tilbyde vores kunder noget helt nyt. Det er Creative Tech, og jeg glæder mig til at blæse vores kunder bagover med alt det, vi kan tilbyde dem, som er det bedste fra begge verdener.”

Crew on board

Kontinuitet er et ord, der går igen. Det har været afgørende for, at Tom Elert og Flemming Kok forretningsmæssigt har haft et godt partnerskab og skabt nogle gode resultater og en god virksomhed at være i, fortæller de.

”Vores mål har altid været at gøre en forskel for de virksomheder, vi arbejder for. Vi skal have det sjovt, og vi skal tjene penge. Ikke så mange penge, at vi ikke har det sjovt. Men heller ikke så sjovt, at vi ingen penge tjener,” fortæller Tom Elert. 

”Flyveren har været med til at sætte os på landkortet, men det er isoleret set en opmærksomhedsskaber. Bagved skal der være en masse indhold, og indholdet det er dygtige mennesker,” fortæller Flemming Kok og tilføjer:

”Vi tror på, at lønsomhed kommer af stabilitet og kontinuitet. Det gælder i forhold til kunderne og i lige så høj grad i forhold til medarbejdere. Og de to ting hænger tydeligt sammen. Den loyalitet, der er mellem virksomheden og medarbejderne, den kommer også mellem medarbejderne og kunderne. Og blandt medarbejdere har vi både fejret 10, 20 og 25 års-jubilarer.”

I alle 25 år har bureauet været begunstiget af at arbejde med store, stabile og anerkendte kunder. I dag tæller kunderne blandt andet LEGO, Aldi, FTZ, Dansk Cater, Gasa Nord Grønt, Økologisk Landsforening og mange flere.

”Vi har aldrig haft rigtig mange kunder. Men vi har haft gode, langvarige relationer, og det synes vi vidner om, vi har gjort tingene ordentligt og selvfølgelig har hjulpet vores kunder med at skabe de resultater, de har efterspurgt. Det er også der, vi er i dag, både i 727 og i Klean, med en rigtig flot kundeportefølje,” afslutter Flemming Kok.